Muğla 1 Şubesi

‘Eğitim ve Göç’ Sempozyumu Sona Erdi

Eğitim-Bir-Sen Genel Sekreteri Latif Selvi, göçün bir insanlık meselesi olduğunu belirterek, “Dünyada esasında göçmen olmayan kimse yoktur. Herkes mutlaka belli çerçevede yer değiştirmiştir. O hâlde insanın pratik gerçeği içerisinde var olan şeyin, ötekileştirilmeden, bir kazanıma dönüştürülmesi hepimizin ortaya koyacağı olumlu inisiyatifle mümkündür. Elbette sorunlar olur ama sorunlara çözüm üretmeye çabalamalıdır her toplum. Bu anlamda tespitler, değerlendirmeler, önermeler son derece kıymetlidir” dedi.

Eğitim-Bir-Sen ve Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi iş birliğiyle düzenlenen ve üç gün süren “Eğitim ve Göç” Sempozyumu, ‘değerlendirme oturumu’ ile sona erdi.

Latif Selvi, yaptığı konuşmada, bu tür faaliyetlere desteklerinin kuruluş geleneklerinden geldiğini vurgulayarak, “Kurucu genel başkanımız Mehmet Akif İnan’ın bir aydın olarak ülkemize büyük emekleri olması, okumaya, anlamaya ve değerlendirmeye yakın bir kişilik olması ve eğitim alanında öncü bir sendika olmamız, bu tür çalışmalar yapmamızın merkezini oluşturuyor. Bu gibi çalışmalarımız bundan sonra da devam edecek. Umuyoruz ki memleketimizin geleceğine olumlu katkısı olur. Her şey bir arkadaşımızın ortaya atmış olduğu bir fikirle başlar ve onun üzerine bir şey bina ederiz. Bu anlamda bilim kurulumuza ve tertip heyetimize teşekkür ediyoruz. Umarım denizde bir katre olur ve netice itibarıyla da çözüme bir katkısı olur” şeklinde konuştu.

Çağlayan: Çalıştığınız bilgi, toplumun bir değerine çare olabiliyorsa daha değerlidir

Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Ramazan Çağlayan, ‘eğitim ve göç’ konusunun edebiyat ve sinemada da etkili bir şekilde kullanılabileceğine dikkat çekerek, “Fildişi kulesinde ya da tavan arasında oturup çalışmak konforlu bir iştir ancak çalıştığınız bilgi, toplumun bir değerine çare olabiliyorsa daha değerlidir. Dolayısıyla bu tür güncel ve gelecekte çıkması muhtemel sorunlara bilimsel bir bakış açısıyla çözüm önerilerinde bulunmak çok daha değerlidir. Kendi değerlerimizi anlatabilmek için edebiyat, hikâye, şiir, belgesel ve sinema boyutunu da iyi değerlendirmeliyiz. İşin bir de algı boyutu var ve bunun da üzerinde durulması gerektiğini düşünüyorum” ifadelerini kullandı.

Demircioğlu: Göç sürecinin yönetilmesiyle ilgili çalışmalar artırılmalıdır

Jandarma ve Sahil Güvenlik Akademisi Başkan Yardımcısı ve Güvenlik Bilimleri Fakültesi Dekanı Prof. Dr. İsmail Hakkı Demircioğlu, Anadolu’nun bir ticaret ve göç merkezi olduğunu dile getirerek, “Biz, asırlardır göç problemleriyle boğuşuyoruz. Bu göç gerçeği yeni değil. Şimdi, göç sürecinde eğitimin yönetilmesi noktasında ne yapabiliriz diye çalışıyoruz. Sivil toplum örgütlerinin, sendikaların temel görevlerinden biri de içinde yaşanılan toplumun problemlerini çözmektir. Bu noktada göçmenlerin eğitimle ilgili problemlerinin nasıl çözüleceğine ilişkin bugün ortaya koyduğumuz tartışma güzel bir uygulamayı ortaya koydu. Üç gün boyunca devam eden sempozyumun önemli çıktıları da oluştu. Göç ve göç sürecinin yönetilmesiyle ilgili çalışmaların artırılması gerekmektedir. Eğitim-Bir-Sen’e ve tüm katılımcılara teşekkürlerimi sunuyorum” diye konuştu.

Şahin: Göç ile ortaya çıkan sorunların çözümünde eğitim önemli bir faktör

Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Mehmet Şahin ise, göç durumlarında ortaya çıkan sorunların ortadan kaldırılmasında en önemli faktörün eğitim olduğunu kaydederek, şöyle konuştu: “Bu çalışmanın sadece akademisyen ağırlıklı yürütülmesini istemedik, öğretmenlerin de olmasını istedik. Buna da doğrudan vakıf olan kişilerin katkı vermesini özellikle tercih ettik. Katkı sunanlara özellikle teşekkür ediyorum.”

Sekiz oturum yapıldı

Sempozyumda sekiz oturum yapıldı. Başkanlığını Prof. Dr. İsmail Hakkı Demircioğlu’nun yaptığı “Sosyal Bilgiler Eğitimi ve Göç” başlıklı birinci oturumda Arş. Gör. Mehmet Yavaş, Arş Gör. İbrahim Fatih Demirel “Türkçe ve Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Göç ve Göçe İlişkin Kavramlara Yönelik Bilişsel Yapıları”, Doç Dr. Ebru Demircioğlu, Öğr. Gör. Dr. İlke Altuntaş Gürsoy “Türkçe ve Sosyal Bilgiler Eğitiminde Göç Olgusuyla İlgili Yapılan Araştırmadaki Genel Eğilimler”, Prof. Dr. Selahattin Kaymakcı, Arş. Gör. Yıldıray Karadağ “Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Vatandaşlık Eğitimi: Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Görüşleri ve Deneyimleri”, Öğr. Gör. Murat Kılıç “2011’den Günümüze Suriyelilerin Eğitimle İlgili Yaşadığı Sorunlar ve Çözüm Önerileri; Suriyelilerin Türkiye’ye Uyumunda Türkçenin/Türkçe Öğretiminin Önemi” konularında; Doç. Dr. Enes Bayraklı başkanlığında yapılan “Eğitsel Rehberlik ve Göç” başlıklı ikinci oturumda Melek Altunel “Göçmen Çocukların Eğitimin Durumunun Aileleri ve Öğretmenleri Tarafından Değerlendirilmesi”, Dr. Merve Koç, Muhammed Furkan Bilge “Koruma ve Bakım Altında Olay Yabancı Uyruklu ve Refakatsiz Çocukların Eğitimi”, Kemal Kara, Serkan Yavuz, İsa Tutsoy “Mülteci Çocuklar İçin Önemli Bir Bileşen: Eğitimsel Rehberlik”, Elvan Özdemir “Türk Eğitim Sistemindeki Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Okul Terki Nedenleri Üzerine Nitel Bir Araştırma”, Abdurrahim Kurnaz “Düzensiz Göç Bağlamında Mülteci Çocukların Sığınma Hakkını Kullanırken Yaşadıkları Sorunlar ve Bu Sorunların Sebep Olduğu Riskler: AB ve Türk Hukuku Çerçevesinde Refakatsiz Çocuklar Örneği” konularında; başkanlığını Dr. Can Ozan Tuncer’in yaptığı “Göç Eğitiminde İl Örnekleri ve Farklı Yaklaşımlar” başlıklı üçüncü oturumda Ali Ünsal, Mustafa Akan “Suriyeli Göçmenlerin Girişimcilik Deneyimleri Üzerine Bir İnceleme: Hatay İli Örneği”, Doç. Dr. Ebru Demircioğlu, İnanç Genç, Prof. Dr. Selahattin Kaymakcı “Afganistan Uyruklu Öğrencilerin Kimlik, Kültür ve Vatandaşlık Algıları: Trabzon Örneği”, Fatih Bayraktar, Bahar Aydın “Göçmen Çocukların Özgürlük Kavramına İlişkin Görüşleri: Aksaray”, Dr. Öğr. Gör. Altun Altun “Göçmen Gençlik ve Suçluluk Arasındaki İlişkiye Teorik Bir Bakış”, Doç. Dr. Enes Bayraklı, Furkan Onur Kavukçu “Belçika’daki Göçmen Türklerin Türk Dili ve Türk Kültürü Dersleri: Sorunlar ve Çözüm Önerileri”, Özkan Çetin “Göç İdaresi Başkanlığı’nın Göç ile İlgili Yaptığı Çalışmalar” konularında sunum yaptılar.

Dr. Gazi Doğan başkanlığında yapılan “Göçmen Öğrenciler ve Yükseköğretim” başlıklı dördüncü oturumda Dr. Serkan Ökten “Türkiye’nin Yükseköğretimde Göç Eğitimi ve Uygulamaları”, Arş. Gör. Erkin Başaran, Arş. Gör. Zekeriya Konurhan “Türkiye’de Eğitim Amaçlı Bir Göç Katalitörü: 2008 İtibarıyla Küçük Ölçekli Kentlerde Kurulan Devlet Üniversitesi”, Arş. Gör. Elif Tuğçe Güler, Arş. Gör. Muhammed Talha Özalp, Arş. Gör. Abdulkerim Demir “Eğitim ve Göç: Web Science Veri Tabanına Dayalı Bibliyometrik Analiz”, Doç. Dr. S. Tunay Kamer, Hasan Sarıahmetoğlu “Göçle Gelen Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Eğitimi ve Uyumu: Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri”, Prof. Dr. İbrahim Kürtül, Dr. Öğr. Üyesi Yılmaz Bacaklı “Göç Bağlamında Uluslararası Öğrenci Hareketliliği ve YÖS, BAİBÜ ULÖS Örneği”, Arş. Gör. Mehmet Yavaş, Mustafa Altunel, Sümeyye Ayyüce Şahin Demir “Yükseköğretimde Bulunan Göçmen Öğrencilerin Yaşadıkları Dil Bariyeri Problemleri”; başkanlığını Prof. Dr. Cihat Demirli’nin yaptığı “Ders Kitapları ve Göç” başlıklı beşinci oturumda Doç. Dr. Oğuzhan Yılmaz, Doç Dr. Yasin Mahmut Yakar “Göç Odaklı Çocuk Kitaplarında Okul Ortamında Yaşanan Problemler ve Problem Çözme Biçimleri”, Prof. Dr. İsmail Hakkı Demircioğlu, Öğr. Gör. Dr. Duygu Yılmaz, Arş. Gör. Onur Güven “1970 Yılından Günümüze Tarih Ders Kitaplarında Göç Kavramının İncelenmesi”, Prof. Dr. İsmail Hakkı Demircioğlu, Doç. Dr. Nurullah Yazar “Bilginin Peşinde Bir Göç Hikâyesi: Orta Çağda İlim Seyahatleri”; Latif Selvi başkanlığında yapılan “Öğretmen Görüşleri ve Göç” başlıklı altıncı oturumda Caner Oto, Prof. Dr. Kerim Gündoğdu “Göç Eden Ailelerin Çocuklarının Eğitim Durumlarına İlişkin Öğrenci, Ebeveyn ve Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi”, Doç. Dr. Osman Çaydere, Dr. Filiz Kansu Çelik “Bilim ve Sanat Merkezi Öğretmenlerinin Göçmen Öğrencilere İlişkin Görüşleri”, Doç. Dr. Osman Çaydere, Barış Erdoğan “Göçmen Öğrenciler ve Sanat Eğitimi”, Doç. Dr. Ayşe Seyhan “Türkiye’deki Göçmen Öğrenciler Açısından Kapsayıcı Eğitime Yönelik Öğretmen Görüşleri”; başkanlığını Prof. Dr. Zakir Avşar’ın yaptığı “Eğitim Politikaları ve Göç” başlıklı yedinci oturumda Dr. Öğr. Gör. Yar Ali Mete “Göçmen Çocukların Eğitim Sistemine Katılımında Uygulanan Eğitim Politikaları (Türkiye ve Almanya Örneği)”, Öğr. Gör. Mesut Emre Balcı “Göçmenlere Yönelik Sosyal Politikalar Bağlamında Eğitim İçeriğinin Zenginleştirilmesi”, Dr. Öğr. Üyesi Güliz Dinç, Öğr. Gör. Serpil Seda Şimşek “Göçmen Çocuklara Yönelik ABD’nin Eğitim Politikası: Trump ve Biden Döneminin Karşılaştırılması”, Betül Kılıç “Göçmen Çocukların Eğitim Durumunun Değerlendirilmesi”, Dr. Ercan Baran “Türkiye’de Göçün Panoraması (Suriyelilerin Eğitimi Örneğinde)” konularıyla ilgili tebliğ sundular.

Sempozyumun sekizinci oturumu Prof. Dr. Mehmet Şahin başkanlığında yapıldı. “İletişim ve Göç Eğitimi” başlıklı oturumda Dr. Murat Karaman “Gündem Belirleme Kuramı Bağlamında Türk Yazılı Basınında Suriyeli Öğrenci İmajının Temsili”, Prof. Dr. Ömer Solak “Türk Öyküsünde Göç ve Göçmenlik 1960–1980”, Tuğba Turgut, Çağrınur Sağ, Prof. Dr. Selahattin Kaymakcı “7. Sınıf Öğrencilerinin Tasarladığı Gazete Haberleri Yoluyla Göç Kavramına İlişkin Algılarının Belirlenmesi”, Dr. Yunus Emre Ökmen “Belgesel Filmlerde Göçmen Çocukların Temsili: Suriye Örneği”, Dr. Öğr. Üyesi Nargis Özgen, Dr. Öğr. Üyesi Ahmet Faruk Çeçen, Doktora Öğrencisi Safa Atmaca “Güvenli Eğitim İletişimine Yeni Bir Boyut Olarak Dezenformasyon ve Eğitim Gören Yabancı Çocuklar Üzerinden Güvenli Göç İletişimi Kavramına Etkisi”, Dr. Mustafa Canbey “Göç ve Eğitimin Kamu Diplomasisi Çerçevesinde Değerlendirilmesi” konularında yaptıkları çalışmaları katılımcılarla paylaştılar.


Eğitim ve Göç Sempozyumu